Elektrisch én betaalbaar? Aiways!

Twijfelt iemand vandaag nog aan de kwaliteit van Japanse (Mazda, Toyota) of Zuid-Koreaanse (Kia, Hyundai) merken? Neen! Wel integendeel, die merken staan net garant voor prijs-kwaliteit geweldige auto’s. Zou het met de lading aan Chinese merken en modellen die de komende jaren op de markt komen dezelfde kant op gaan? De nieuwste serieuze toevoeging? Aiways, die met hun Aiways U5 een eerste model op de Europese markt lanceerden. Moet je hem overwegen? Wel, je ontdekt het hier! Of je ontdekt hem bij Cardoen, want de Aiways komt niet naar de Belgische markt via een eigen Aiways netwerk, maar bij de multimerkendealer Cardoen!

Wat moet ik me voorstellen bij de Aiways U5

Wel, bij Aiways hebben ze duidelijk goed onderzoek gedaan naar wat momenteel ‘werkt’ op de Europese markt, en twee woorden genoteerd: ‘SUV’ en ‘Elektrisch’. Yep, de Aiways U5 gooit zich ook in het bijzonder competitieve segment van de elektrische SUVs. Bijzonder origineel kun je het niet noemen, maar verstandig lijkt het wel te zijn.

Maar hou verhoudt ‘ie zich qua formaat in het rijtje van de populaire SUVs. Want, dat is één van die verbazingwekkende mysteries in de autowereld: twee auto’s kunnen dan wel van buitenaf gezien exact even lang zijn, maar de ene kan een pak ruimer of groter aanvoelen dan de andere. Magic…

In ieder geval, de Aiways U5 is ruim. Héél ruim. Met een kofferruimte van 432 liter (zelfs 1,555 liter als je de zetels inklapt, en die klappen trouwens volledig plat in!) doet de Aiways U5 het goed voor een auto van zijn formaat. Maar het is vooral voor de inzittenden dat de U5 aanvoelt als een ‘limousine’. Passagierscomfort op één!

Dat merk je ook aan het rijgedrag. De U5 is niet gemaakt om sportief de bochten in te duiken, maar wél om comfortabel lange afstanden af te leggen. Of de volledig elektrische SUV ook in staat is om écht lange afstanden af te leggen lees je verderop.

Exterieur

De U5 ziet er OK uit. We moeten eerlijk zijn, we kunnen hier niet komen verkondigen dat de U5 de mooiste SUV in zijn segment is. Voor de duidelijkheid: op zich is er helemaal niks op aan te merken. De Aiways is zonder enige twijfel een zorgvuldig ontworpen moderne SUV, maar slaagt er op een bepaalde manier in om op élke andere middenklasse SUV te lijken. Op zich niks mis mee, maar een heel klein beetje generisch.

Interieur

Het interieur vinden wij dan wel een écht pluspunt. Opnieuw heel strak en sober, maar erg modern-ogend. Eerst en vooral de algemene kwaliteit en de materialen. Dat zit héél goed. Niet BMW-Mercedes-AUDI goed, maar méér dan degelijk. We zien vooral kwalitatieve materialen die goed in elkaar gezet zijn. Geen slordigheden, geen goedkope plastics, geen amai-die-zit-precies-al-los-knoppen.

Dat laatste is misschien niet helemaal verbazend, want veel knoppen zijn er niet te vinden. Schermen, dat wel. Afhankelijk van hoe je telt zijn er 2 of 4 schermen, want het dashboard achter het stuur bestaat uit drie schermen die je elk hun eigen informatie meegeven. Wij vinden het alvast knap gedaan. Het grote centrale scherm laat je dan weer zowat elke functie in de wagen bedienen, en hier hebben we niet echt grote opmerkingen over. Het scherm ziet er goed uit, de controls zijn meer dan behoorlijk en ‘moderne basisbehoeften’ zoals Apple carplay zijn aanwezig.

Technologie

De tijd dat China vooral technologie ‘overnamen’ ligt al even achter ons. Originele Chinese producten lopen nu vaak voor op gebied van technologie, en de Aiways U5 is dan ook technologisch goed uitgerust. Noem een systeem en de U5 heeft het wel. Adaptive cruise control? Yep. Blind-spot detection? Yes. Lane assist? Affirmatief. Collission warning? Sure. Parking radar? Yep! En zo kunnen we bijna doorgaan tot we elk synoniem van ‘ja’ erdoor gejaagd hebben.

Met andere woorden: compleet uitgerust. We moeten ook eerlijk zijn. Sommige van de technologiën – met name de Adaptieve Cruise Control – werkten nog niet helemaal 100% vlotjes. Niet dat je ergens tegenrijdt, maar het afremmen en optrekken liep toch nog niet zo vlot als bij merken die al langer met die technologie experimenteren. Maar het voordeel van moderne wagens is dat je dat makkelijk met een software update kunt oplossen. Dus tegen dat jij je U5 hebt, zouden al die problemen van de baan moeten zijn (zodat jij zeker OP de baan kunt blijven).

Oh, we hebben gelukkig nog één ‘Jazeker’ over om op de vraag te beantwoorden die je je misschien nog nooit gesteld had. Hier komt ‘ie: zit er een camera op mij gericht. Wel, Jazeker… Come again? Yep, je wordt gefilmd. Maar het lijkt met een nobel doen, namelijk ervoor zorgen dat je veilig op je eindbestemming raakt. Kijk je niet naar de weg, ben je onoplettend, ben je in slaap aan het vallen? Wel, de camera registreert en het audiosysteem roept je daadkrachtig tot de orde! Bijzonder... Gelukkig is het de-activeerbaar.

Elektrisch rijbereik

De U5 is dus volledig elektrische, wat ervoor gezorgd heeft dat we een héél paragraaf moesten toevoegen aan deze review. Want rijbereik is natuurlijk een belangrijke. En daar is de U5 een klein beetje in hetzelfde bedje ziek als heel wat van zijn concullega’s. Met een batterij van 65 kWh en theoretische rijbereik van 400 kilometer legt de U5 op papier goeie cijfers voor. Maar in de realiteit – net als voor bijna alle andere – zal je op niet veel meer dan 300 kilometer moeten rekenen.

Prijs kwaliteit

Maar wat kost ‘ie nu die U5? Wel, ergens rond de €40.000 euro. De Standaard versie net eronder, en de Premium versie net iets meer (€41.250 bij het ter perse gaan). Wij zouden altijd voor de Premium versie gaan, omdat ‘ie zo veel beter uitgerust is dan de standaard versie, voor een verschil van ongeveer €3.000.

Vergelijken we dat even met gelijkaardige (en gelijk uitgeruste modellen)? Wel, in vergelijking met de Hyundai Kona EV is de U5 even duur, maar wel een pak groter. In vergelijking met de eveneens Chinese MG ZS EV is de U5 een paar duizend euro duurder, maar opnieuw groter, mooier én beter uitgerust. Vergeleken met bijvoorbeeld de geweldige Skoda Enyaq, bespaar je toch vlotjes €10.000.

Eindverdict

De Chinese wagens komen naar de Europese markten. Punt. We hebben er (te) lang lacherig over gedaan, maar die auto’s zijn gewoon concurrentieel geworden. En daar is de Aiways een goed voorbeeld van. Prijs-kwaliteit meer dan OK, comfortabel in het gebruik en degelijk uitegerust. Een ideale gezinswagen voor mensen die niet zo met het exacte merk van hun nieuwe wagen bezig zijn… Je vindt 'm trouwens hier!