Is het onderhoud voor mijn EV duurder of goedkoper?

Een argument dat je typisch hoort over elekrisch rijden, is dat je onderhoudskost lager ligt dan voor een traditionele benzine- of dieselwagen. Maar is dat ook waar, of is het niet meer dan een verkoopspraatje? Wel, wij zetten even alle punten op een rij.

Waarom zou een elektrische wagen goedkoper zijn in het onderhoud?

Wel, de logica achter die bewering is dat een elektrische auto minder onderhoud nodig heeft, omdat een elektrische motor opmerkelijk minder ‘bewegende stukken’ heeft. Een elektrische motor is namelijk in essentie een véél minder complex stukje techniek dan een normale verbrandingsmotor. Minder stukken, betekent minder dat kan stuk zijn, en minder dat geld kan kosten. Uit onderzoek blijkt dat een elektrische wagen ‘normaal’ tot 40% goedkoper zou moeten zijn in het onderhoud, in theorie toch.

En blijkt dit ook in de praktijk?

Maar in de realiteit blijkt dit nu niet hélemaal het geval te zijn. Enerzijds om ‘logische’ redenen, en anderzijds omdat elektrisch rijden nog wat meer mainstream moet worden. Laten we maar beginnen met de ‘logische’ redenen.

Ben je ook zo’n fan van elektrisch rijden, omdat je EV lekker snel en sportief optrekt? Begrijpelijk, maar je banden zijn er minder fan van. Die krijgen het namelijk zwaar te verduren, waardoor je al eens sneller van banden moet wisselen. Let op, het is niet alsof je iedere maand van banden moet vervangen, maar zeker bij ‘goedkopere’ EVs, met minder performante banden is er toch wat extra slijtage te merken.

Ten tweede is er nog een simpele observatie: EVs zijn momenteel vaak nogal top-of-the-range. Dus als er iets stuk is, kan de herstelling snel al eens wat duurder uitvallen dan van een goedkoper model. Appels-met-appels, weet je wel?

Maar een écht interessante observatie komt er uit de VS, waar ze grondig onderzoek deden naar de gemiddelde onderhoudskost van elektrisch rijden tijdens de eerste jaren, en daar bleek dat bij bijna 20 miljoen geëlektrificeerde voertuigen, de gemiddelde kost in het eerste jaar 2 keer hoger lag voor onderhoud en vooral herstelling. En waarom? Wel, omdat de gemiddelde duur van een herstelling 1.5 keer hoger lag, en de gemiddelde uurkost 1.3 keer hoger. Waarom? De reden is simpel: nog veel dingen zijn onbekend. Omdat EVs nog niet zo lang rondrijden duur het al vaak eens langer om een probleem te ontdekken én te herstellen. Of dit ook helemaal waar is bij ons, is momenteel niet duidelijk, maar wel aannemelijk.

Moet ik dus NIET elektrisch rijden?

Wel, neen. Wij zijn nog altijd geweldig fan van elektrisch rijden. Ten eerste bespaar je natuurlijk (momenteel toch) nog duidelijk op je inschrijving, belasting en brandstofkosten. En ten tweede is het niet meer dan logisch dat – met steeds meer EVs op de baan – herstellingen veel vlotter en goedkoper verlopen. Het feit dat puur ‘onderhoud’ (olie-vervanging, routineslijtage aan de motor, …) lager is dan bij een traditionele wagen houdt namelijk ook nog steeds stand.

Op zoek naar een elektrische wagen? Wel, wij helpen je graag op weg! Je vindt hier namelijk makkelijk alle elektrische wagens momenteel te koop!

 

Bron: Axios, We Predict