De populairste merken voor de eerste helft van 2021

Crisis? Wie crisis, waar crisis? Als je kijkt naar welke merken het in 2021 goed deden op de Belgische auto-markt, zou je misschien denken dat we ons door een fase van economische hoogconjunctuur begeven... De Grote Duitse Drie nemen namelijk alledrie comfortabel een plaatsje in, in de top 5. En ook de andere toppers kun je bezwaarlijk 'goedkope merken' noemen. Hieronder vind je de top 20 van de populairste merken en hun marktaandeel voor de eerste zes maanden van 2021!

  1. BMW
  2. VW
  3. Peugeot
  4. Audi
  5. Mercedes
  6. Renault
  7. Citroen
  8. Opel
  9. Skoda
  10. Volvo
  11. Ford
  12. Toyota
  13. Hyundai
  14. Dacia
  15. Kia
  16. Fiat
  17. Seat
  18. Nissan
  19. Mini
  20. Mazda             

Hoe dit te verklaren valt? Wel, er worden natuurlijk al altijd héél erg veel bedrijfswagens verkocht in België, die wel al vaker dan normaal eens in het premium-segment worden aangekocht. En in plaats van een 'nieuwe' auto te kopen van een 'betaalbaar' merk, opteren we met z'n allen waarschijnlijk om ofwel die aankoop wat uit te stellen, of toch maar te kiezen voor een jonge tweedehandswagen.

Wie doet het minder goed? Wel, als we door de lijst lopen valt ons vooral op dat Honda (plaats 29) en Alfa Romeo (plaats 30), elk maar een paar honderd auto's verkochten in 2021. Dat hadden ze waarschijnlijk liever anders gezien. We zien ook dat Polestar ondertussen even groot is als Lexus, wat zich toch ook altijd probeert te profileren als 'efficiënt' en 'luxueus'... Het segment waar de de ster van de volledig elektrische Polestart nu fel schittert. Tot slot zien we dat de nieuwe Chinese merken (MG, DFSK, Aiways en Lynk & Co) voorzichtig voet aan de grond beginnen te krijgen, met samen toch al meer dan 500 verkochte wagens dit jaar. Een voorafspiegeling van wat komt?