Welke hybride kopen in 2022?

Het was even onduidelijk of er nu wel nog een toekomst was voor de moderne hybride-auto. Met de pijlsnelle groei van de volledig elektrische auto kon je jezelf namelijk de vraag stellen of de ‘tussenstap’ van hybride rijden nu wel nog voordelen had. Maar kijk – en weinig verbazend – de hybride doet het goed! En dat betekent: heel wat modellen om uit te kiezen in 2022.

Met een steeds groeiend aantal modellen op de markt zijn ze nu écht een alternatief voor conventionele benzine- en dieselauto's. Veel mensen geven de voorkeur aan hybride auto's boven volledig elektrische auto's omdat ze niet bang hoeven te zijn voor de actieradius, want dat is toch nog steeds het doembeeld bij velen over elektrisch rijden: stilstaan op de ring-rond-brussel met een platte batterij, omdat je je iPhone net iets te lang verbonden hebt.

Maar veel keuze zorgt dan misschien weer voor keuzestress? Wel, wij helpen je alvast ‘op weg’ met de 10 modellen hieronder die het erg goed deden in 2021. EN dus ook in 2022 volgens ons, onze gebruikers én heel wat kenners een goeie keuze zijn.

Toyota Corolla 1.8 VVT-i Hybrid

De achterbank van de Corolla is misschien wat krap voor grote volwassenen, maar deze hybride familie hatchback biedt een superlaag brandstofverbruik en een CO2-uitstoot die het een uitstekende keuze maken voor zowel privé- als bedrijfswagenbestuurders. Bovendien rijdt de Corolla heerlijk en zijn de standaarduitrustingen royaal, terwijl zelfs de goedkopere 1,8-liter versie alle prestaties biedt die u nodig hebt.

Volkswagen Passat GTE break

Volkswagen heeft de plug-in Passat onlangs getrakteerd op een groot aantal updates, waaronder een groter volledig elektrisch bereik. Bovendien is hij stil bij alle snelheden, biedt hij veel passagiersruimte en is hij verkrijgbaar in een break-versie, waardoor hij een zeer praktische bagageruimte heeft. De batterijen nemen in de koffer wel veel ruimte in (en laat die ruimte nu net zijn waarvoor heel wat mensen voor een Passat opteren).

Ford Kuga PHEV

In tests reed de Kuga bijna 50% verder op elektrische energie dan plug-in hybride SUV's van vergelijkbare prijsklasse. Omdat de Kuga een grote SUV is, heb je een prachtig zicht op de weg. En dankzij het soepele onderstel is hij heel comfortabel, zowel op snelheid als in de stad.

BMW 530e

De BMW 530e is nog zo'n auto die heel wat ritten kan afwerken zonder zijn motor aan te hoeven zetten. Maar zelfs wanneer deze soepele 2.0-liter benzinemotor wel aanslaat, is de auto stil genoeg om limousines in de schaduw te stellen. Als je de 530e voorziet van adaptieve vering voor de beste rijeigenschappen, wordt hij het toppunt van luxe, zonder het bijbehorende prijskaartje (al is ‘ie natuurlijk nog steeds niet goedkoop te noemen.)

Skoda Superb iV

In iV-vorm combineert de Skoda Superb een 1,4-liter turbobenzinemotor met een accu die groot genoeg is voor een elektrische actieradius van 50 km. Het is in wezen hetzelfde als in de Volkswagen Passat GTE, maar de Superb is goedkoper en nog ruimer.

Audi A3 40 TFSIe

 

Als je in de markt bent voor een relatief compacte plug-in hybride met een premium badge op zijn neus, raden we je aan om eens te kijken naar de Audi A3 40 TFSIe. Ja, een Mercedes A250e heeft een iets lagere aankoopprijs en een iets betere actieradius, maar hij is niet zo verfijnd, hij stuurt niet zo goed en hij rijdt soms wat minder aangenaam.

BMW X5 xDrive45e

BMW's plug-in hybride X5 is net zo comfortabel en luxueus als de benzine- en dieselversies, en je merkt het extra gewicht van de accu's nauwelijks, zelfs niet in de bochten. De X5 heeft geen zeven zitplaatsen, maar dat is dan ook het enige grote nadeel. De elektrische actieradius is veel groter dan die van de concurrerende Volvo XC90 Recharge T8, het infotainmentsysteem is veel gebruiksvriendelijker en de belasting voor bedrijfswagens is aanzienlijk lager, dus tenzij je die extra zitplaatsen nodig hebt, is dit de beste auto.

BMW 330e

Wat de BMW 330e zo bijzonder maakt, is dat hij, afgezien van een kleinere kofferruimte, lijkt op elke andere 3 Reeks, wat betekent dat het erg leuk is om ermee te rijden. Niets in zijn weggedrag doet vermoeden dat u genoeg batterijen meesleept om 50 km mijl emissievrij te rijden. Bovendien voelt elk materiaal heel erg kwalitatief aan, is het infotainmentsysteem eenvoudig te bedienen en is er bijzonder veel ruimte achterin.

Skoda Octavia iV Estate

Als je een écht zuinige hybride zoekt, dan is de Skoda Octavia iV een echte topper, met een gecombineerd verbruik van niet meer dan 3.4 l/100 km, terwijl de CO2-uitstoot van 31 g/km hem ook ‘groen’ maakt. Maar het allerbelangrijkste is dat dit wordt gecombineerd met een comfortabele rit, heel veel standaarduitrusting en een bagageruimte die groot genoeg is om een schuur in te bouwen.

Op zoek naar nog meer keuze? Wel, dan kijk je toch gewoon op het carjack overzicht? Daar vind je écht alle hybrides die momenteel te koop zijn, zowel nieuw als onmiddellijk beschikbaar!